VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
22.12.2017

Špatně jištěný náklad je velkým rizikem. V zimě se nebezpečí zvyšuje

Nedostatečně zajištěný náklad je časovanou bombou. Nákladní vozy bourají nejčastěji právě kvůli špatně kotvenému nákladu, ale nebezpečí se týká i osobních aut. Loni počet těchto nehod překročil stovku a škody dosáhly téměř šesti milionů korun. V zimě se riziko karambolu ještě zvyšuje.

Sníh, námraza či zhoršená viditelnost ohrožují řidiče samy o sobě. „Teplotní změny, zbytky sněhu, ledu nebo posypu na vozovce prodlužují brzdnou dráhu a zhoršují podmínky řízení,” vysvětlil Jozef Bocán z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia. V případě převozu nákladu může být riziko ještě mnohem vyšší, pokud řidič břemeno dostatečně nezajistí. Nehody spojené s nákladem ostatně patří na českých vozovkách k častým po celý rok. Jedná se o příčinu nesprávné uložení nákladu. V roce 2016 se takových nehod stalo 101, hmotná škoda odhadnutá na místě policisty byla 5 799 400 Kč,“ uvedla Ivana Nguyenová z Policejního prezidia.  V případě nákladních vozů jsou nehody kvůli nedostatečně jištěnému nákladu dokonce vůbec nejčastějšími.

V zimě je upevnění nákladu důležitější než kdy jindy

„Vozidlo s nákladem může zejména v zimních měsících znamenat jisté riziko ve vztahu k brzdné dráze, která se prodlužuje se zvyšující se hmotností vozidla. Více než kdy jindy je důležité upevnění nákladu a jeho rozložení, což může mít vliv na chování vozidla a i případné zvládnutí krizové situace v provozu,“ říká Jozef Bocán. Běžný řidič nemá šanci rozeznat na silnici špatně ukotvený náklad, zvláště když je skrytý pod plachtou. Pak stačí nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění a náklad se může vysypat na vozovku nebo zasypat jiné vozidlo. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, upozorňuje, jak rizikové náklaďáky na silnici poznat: „Pokud jsou přivazovací prostředky už od pohledu povolené, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně mají být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Na obyčejné řemeny či gumicuky zapomeňte

Nejčastějším nešvarem českých řidičů, a to včetně mnohých profesionálních přepravců, je kotvení nákladů pomocí řemenů, provazů či tzv. gumicuků. Ale ani ucelené kotvící systémy z prodejen autopříslušenství nejsou vždy bezpečné. „Je bohužel běžné, že prodejci mívají v nabídce kotvící systémy, na které umístí upozornění, že výrobek není určen pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik z Carl Stahlu. „Bezpečné kotvení zajistí pouze certifikované prostředky a systémy, určené speciálně pro tento účel.“

Autor / zdroj: PI

Doporučujeme

Vývoj, výroba a distribuce doplňků stravy a kosmetických přípravků na přírodní bázi

Firma Petr Rulc - KC byla založena v roce 1990. Všechny naše produkty mají společné to, že při správném užívání nemají žádné kontraindikace, neboť obsahují pouze to, co organismus podpoří, nikoliv však zatíží. Díky účinkům a vysoké kvalitě zvyšují imunitu, podporují zdraví i chuť do života, což napomáhá zvládat každodenní stres a preventivně působit proti rozvoji civilizačních nemocí.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Hasiči mají za sebou rušnou Silvestrovskou noc

Celkem 176 požárů zaměstnalo hasiče v České republice během silvestrovských oslav. To je o 27 víc než v loňském roce a o 63 víc než v roce předloňském

Post

Zažijte velký Bolšoj balet Louskáček v děčínském kině Sněžník

Nenechte si ujít velký Bolšoj balet Louskáček, který vás naladí na vánoční vlnu. Na programu je v neděli 23. prosince od 16.00 hodin v kině Sněžník v

Post

První prosincovou neděli se v Děčíně rozzáří vánoční strom

Statutární město Děčín zve na vánoční trhy a slavnostní rozsvícení vánočního stromu. Ten se na zdejším Masarykově náměstí rozzáří v neděli 2. prosince

PARTNEŘI

www.kcrulc.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA